نیما یوشیج

کیومرث منشی زاده خاموش شد

کیومرث منشی زاده که به سال 1317 در جیرفت متولد شده بود، در 26 فروردین ماه سال 1376 درگذشت. در زندگی 79 ساله این شاعر متفاوت که به شاعر ریاضی شهره شده بود، آثاری بنام «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده/ 1353»، «یک شعر بلند»، «قرمزتر از سفید/ 1370» ، «گزیده اشعار با نام ساعت سرخ در ساعت ۲۵» و ‌»حافظ حافظ» به یادگار مانده است.

کیومرث منشی زاده که به سال 1317 در جیرفت متولد شده بود، در 26 فروردین ماه سال 1376 درگذشت. در زندگی 79 ساله این شاعر متفاوت که به شاعر ریاضی شهره شده بود، آثاری بنام «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ‌پریده/ 1353»، «یک شعر بلند»، «قرمزتر از سفید/ 1370» ، «گزیده اشعار با نام ساعت سرخ در ساعت ۲۵» و ‌»حافظ حافظ» به یادگار مانده است.

وی دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در زادگاهش به پایان رسانید و سپس عازم تهران و موفق به کسب لیسانس در رشته اقتصاد از دانشکده حقوق شد. او بعدها به آمریکا رفت و تحصیلات خود را در زمینه ریاضیات و فیزیک اتمی دنبال کرد و پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت. منشی زاده سالها در بخش انرژی اتمی سازمان برنامه به‌عنوان کارشناس و همزمان با آن در دانشگاه هنر به تدریس جامعه‌شناسی هنر می‌پرداخت. او کار شعر را با شعر قدیم آغاز کرد و پس از پایان غزل‌سرایی از ریاضیات در شعر استفاده کرد. بعدها به سرودن اشعاری موسوم به «شعر رنگی» روی آورد که در این اشعار به رنگ‌ها توجه می‌کرد.

تلفیق شعر با ریاضی، فیزیک و فلسفه، بنیانگذاری شعر ریاضی، شعر رنگی، شیوه نوینی در طنز نویسی و تسلط و آشنایی به چندین زبان همراه با تحصیلات آکادمیک در رشته های فلسفه ریاضی و حقوق و… برخی از نمودهای این تفاوت است.عضویت در اولین دوره کانون نویسندگان ایران ،شعر خوانی در جلسات شعر انستیتو گوته معروف به «ده شب» و مناظره های تلویزیونی قبل از انقلاب با حضور فردید (فیلسوف شهیر)، نصر اصفهانی (رئیس دانشگاه صنعتی و رئیس انجمن فلسفه)، احسان نراقی (جامعه شناس) دوستی و همنشینی با بزرگان شعر و هنر معاصر از جمله احمد شاملو ، نصرت رحمانی ، یدالله رویایی و… منشی‌زاده را به چهره ای کم نظیر در ادبیات معاصر بدل کرده است

فیلم «ژاندارم صلح سرخ» بر اساس یکی از شعرهای بلند او به کارگردانی زهره تیموری و همچنین فیلم سورئال کیومرث درم‌بخش بر اساس کتاب «سفرنامه مرد مالیخولیایی رنگ پریده» از جمله فیلم هایی هستند که از زندگی و شعر منشی زاده ساخته شده اند .

همچنین مستند سینمایی «شعر رنگی» به کارگردانی وحیده محمدی فر و تهیه‌کنندگی داریوش مهرجویی از زندگی او ساخته شده بود.

از کیومرث منشی زاده مصاحبه ها و مطالب فراونی در مورد شعر و شخصیت نیما یوشیج به یادگار مانده است.

کیومرث منشی زاده:

-         بهترین تعبیری که برای شعر نیما می‌توان فرض کرد، همان پیکاسوی شعر است. من بارها در شعرهای او، عظمت نقاشی را درک کرده ام.

-         نظام‌های سرمایه داری هرگز نمی‌خواهند که شعر شاعرانی چون نیما معرفی شود چرا که نیما برای این نظام‌ها شاعر مناسبی نیست، چنانچه در سال‌های حضور وی نهادی او را مورد توجه قرار نمی‌داد.

-         از بعد از زمان حافظ  ، شعر ایران با اشعارنیما توانست نفسی دوباره بیابد . بسیاری او را مقلد شاعران سمبولیت فرانسه می دانند ، ولی تاثیر پذیری نیما از آنان فقط تاثیر سازنده بود .

-         نیما معتقد بود که (( این عروض است که باید در خدمت شعر باشد نه شعر در خدمت عروض )) و خدمت نیما در ساختارشکنی ، در سایر رشته های هنری نیز تاثیر به سزایی بر جای گذارده و باعث پیشرفت در تمامی عرصه های هنری شده است .

-         نیما هم زبانش غریب است و هم فکرش غریب است و مهم تر از آن خودش آدمى غریب است.

-         شعرهای تی اس الیوت ماضی نقلی است. او به هیچ وجه مدرن نیست. شعرهای مایاکوفسکی نیز هر چند به آینده توجه دارد در مقایسه با نیما مدرن به حساب نمی آید. نیما شاعر مدرنی است که شعرش بسیار بهتر از مایاکوفسکی و الیوت است.

برخلاف آنچه امروز در میان اذهان عمومی رایج است که شعر نیمایی دیگر خریداری ندارد، من معتقدم که این عقیده زاییده تفکر کسانی است که نیما یوشیج را نمی‌فهمند. زیرا شعر نیما شعری است که «صدقرن هزارساله باید» تا یک «نیما یوشیج» دیگر به وجود آید.

((یادش گرامی باد))

نمایش ساده


مطالب مرتبط